Typowe usterki manualnych skrzyń biegów

Typowe usterki manualnych skrzyń biegów

Niegdyś manualne skrzynie biegów były uznawane wręcz za bezawaryjne elementy samochodów. Fani zmieniania biegów unikali jak ognia automatów, podając właśnie argument o niezniszczalności ręcznej skrzyni biegów. Dzisiaj temat wygląda nieco inaczej. Tradycyjne skrzynie biegów mogą ulegać drobnym lub poważniejszym usterkom. Wiele awarii daje specyficzne sygnały, które kierowca jest w stanie wychwycić. Jakie są przyczyny awarii manualnych skrzyń biegów, jak je diagnozować i naprawiać?

Najczęstsze błędy w użytkowaniu manualnej skrzyni biegów

Drobne usterki mogą powstawać przy nieświadomym udziale kierowcy, który w niewłaściwy sposób użytkuje pojazd. Często zdarza się, że pedał sprzęgła nie jest dociskany do końca przy zmianie biegu. Przyczyną może być np. zbyt daleko wciśnięty gumowy lub tekstylny dywanik samochodowy. Młodzi kierowcy często zapominają o wciśnięciu sprzęgła przed zmianą biegów, takie zachowanie może mieć negatywne konsekwencje dla skrzyni biegów. Warto też kontrolować poziom oleju, który potrzebny jest do prawidłowej pracy skrzyni. Agresywna jazda i gwałtowne ruszanie przekładnią, również wywiera niekorzystny wpływ na ten element pojazdu. Wiele usterek wynika z wieku samochodu lub z wykorzystania przez producenta materiałów gorszej jakości, które mają określoną żywotność.

Sygnały, które mogą świadczyć o awarii skrzyni biegów

Istnieje kilka sytuacji i znaków, które mogą sygnalizować, że skrzynia biegów uległa awarii. Poniżej lista możliwych problemów podczas zmiany biegów:

  • zgrzytanie w czasie zmiany biegów,
  • samoczynne ruchy lewarka podczas jazdy,
  • odgłosy ze skrzyni biegów,
  • ciężka zmiana biegów.

Co zrobić w przypadku zgrzytania?

W przypadku, kiedy lewarek chodzi ciężko lub słychać charakterystyczne zgrzyty, należy sprawdzić poziom oleju. Zdarza się, że już mały ubytek płynu będzie przekładał się na problemy z płynnością ruchu lewarka lub będzie przyczyną zgrzytania. Olej sprawdza się zazwyczaj z boku skrzyni biegów, w większości pojazdów znajduje się tam otwór rewizyjny. W skrzyniach biegu powinno znajdować się więcej niż 1,2 l oleju, a mniej niż 2,5 litra. Olej można uzupełnić samodzielnie, ale zawsze należy stosować produkty rekomendowane przez producenta. Nie powinno się przekraczać maksymalnego poziomu oleju. Zgrzytanie może być też przyczyną awarii niektórych elementów skrzyni biegów. Mogą być to linki, popychacze lub synchronizatory oraz same koła zębate, w których ułamują się zęby. W tym wypadku najlepiej jest udać się do warsztatu samochodowego, który zdiagnozuje i naprawi usterkę. Zaniedbanie tej kwestii może negatywnie wpłynąć na całą skrzynię biegów oraz spowodować poważne problemy w trasie.

Za duży luz w lewarku

Najczęstszą przyczyną tej usterki jest zużycie się części składowych skrzyni biegów. Mogą to być poduszki mocujące skrzynię biegów. Luz powstaje zazwyczaj w gnieździe, w którym zamocowany jest lewarek. Jedynym wyjściem z tej sytuacji jest wymiana całego gniazda, w niektórych modelach samochodowych można to zrobić samodzielnie.

W jaki sposób unikać awarii skrzyni biegów?

Niektórych awarii można unikać, jeśli we właściwy sposób użytkuje się samochód. Należy pamiętać o regularnym sprawdzaniu oleju w skrzyni biegów. Ważne jest również delikatne i wyważone zmieniane biegów podczas jazdy oraz mocne dociskanie pedału sprzęgła. Wszelkie niepokojące odgłosy, luz na lewarku oraz zgrzytanie powinny zostać skonsultowane z mechanikiem. Zaleca się używać dobrej jakości części samochodowych, które dedykowane są do danego pojazdu. Na koniec warto dodać, że jazda przy prawidłowych obrotach silnika wydłuża życie poszczególnych elementów skrzyni biegów.

5 1 vote
Ocena artykułu:

Czytelniku pamiętaj:
Niniejszy artykuł ma wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowi poradnika w rozumieniu prawa. Zawarte w nim treści mają na celu dostarczenie ogólnych informacji i nie mogą być traktowane jako fachowe porady lub opinie. Każdorazowo przed podejmowaniem jakichkolwiek działań na podstawie informacji zawartych w artykule, skonsultuj się ze specjalistami lub osobami posiadającymi odpowiednie uprawnienia. Autor artykułu oraz wydawca strony nie ponosi żadnej odpowiedzialności za ewentualne działania podejmowane na podstawie informacji zawartych w artykule.

Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
Starsze
Nowsze Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Paweł

Mój brat ma ten irytujący nawyk bawienia się skrzynią biegów – ruszania nią na boki, gdy stoi na światłach. Muszę mu podesłać ten artykuł, może w końcu zrozumie, że to niekoniecznie dobry zwyczaj…

Aga

No niestety, w moim fordzie właśnie do zgrzytania i ciężkiego chodzenia skrzyni biegów doszło, więc wysłałam go na wakacje do mechanika. :C

Informacja o ciasteczkach

Zgodnie z Art. 173, pkt. 1 Ustawy z dn. 16.11.2012 r. (Dz.U. poz. nr 1445) Informujemy, że ta strona korzysta z plików cookies.

Odwiedzając naszą stronę bez dokonania zmian ustawień swojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na wykorzystanie przez nas plików cookies w celu ułatwienia korzystania z serwisu.