E-Doręczenia zamiast listów poleconych – Jakie urzędy publiczne będą w ten sposób dostępne?

E-Doręczenia zamiast listów poleconych - Jakie urzędy publiczne będą w ten sposób dostępne?

Rok 2022 przyniesie spore zmiany dla przedsiębiorców, a niektóre z nich uproszczą korespondowanie i załatwianie spraw urzędowych. Od 5 lipca 2022 roku planowane jest włączenie nowej usługi, jaką są e-Doręczenia. Czym charakteryzuje się ta usługa i jak to wpłynie na przepływ dokumentów między firmą a urzędem?

Czym są e-Doręczenia?

Wdrożenie usługi ma na celu całkowicie wyeliminować listy polecone od urzędów. Z e-Doręczeń będą musieli korzystać wszyscy przedsiębiorcy. Docelowo większość ważnych spraw będzie załatwiana właśnie w ten sposób. Wszystkie pisma między urzędami a podmiotami działalności gospodarczej będą wysyłane w postaci elektronicznej. To bezpieczny sposób przepływu komunikacji, który daje obydwóm stroną pewność, że korespondencja trafiła do odpowiedniego adresata i została przez niego odczytana. To też oszczędność czasu oraz pieniędzy. Nie trzeba będzie wypełniać druków, wysyłać ich i oczekiwać na potwierdzenie otrzymania.

Kto będzie korzystać z e-Doręczeń?

Obligatoryjnie wszyscy przedsiębiorcy będą musieli złożyć wniosek o przyznanie elektronicznego adresu, który da możliwość odbierania oraz wysyłania e-listów. Z e-Doręczeń będą mogli też korzystać zwykli obywatele, którzy nie prowadzą firmy. Przedsiębiorcy mogą składać wnioski o udostępnienie elektronicznego dokumentu już od początku października 2021 roku. Kto tego jeszcze nie zrobił, ma czas tylko do 1 października 2022 roku, w przypadku przedsiębiorców wpisanych do KRS. Podmioty gospodarcze, które wpisane są do CEIDG, mają termin do 1 X 2026 r. Do złożenia wniosku potrzebny jest aktywny Zaufany Profil lub podpis elektroniczny.

Jakie zalety ma korzystanie z e-Doręczeń?

Korzystanie z e-listów będzie miało wiele zalet. Dużo urzędowych spraw załatwi się, nie wychodząc z domu. Korespondencja elektroniczna jest bezpiecznie chroniona, trudno ją sfałszować. Dużą zaletą jest też szybka informacja o doręczeniu oraz o odczytaniu wiadomości, którą uzyskuje nadawca korespondencji. Adres korespondencji się nie zmienia, nawet po zmianie siedziby firmy. Korespondencje można wysyłać o dowolnej porze i z każdego miejsca. Każdy podmiot gospodarczy będzie posiadał unikalny adres do doręczeń elektronicznych. Równolegle do tego powstanie baza, która będzie dostępna dla wszystkich zainteresowanych urzędów. Znacznie ułatwi to znalezienie przedsiębiorcy i skierowanie do niego korespondencji. Dzięki temu zminimalizuje się ryzyko zagubienia listów, złamania tajemnicy korespondencji oraz błędów w adresach. Dowody doręczenia oraz wysłania będą generowane automatycznie, co znacząco ograniczy ilość prac administracyjnych.

Harmonogram wdrożenia e-listów

Wszyscy przedsiębiorcy są zobligowani do przejścia na usługę e-Doręczeń. Różne urzędy będą kolejno zwiększały zakres usług, aż do całkowitego przejścia na e-listy. Poniżej szacowany harmonogram:

  • NFZ, ZUS, KRUS — od 5 VII 2022 r.,
  • Polska Akademia Nauk, uczelnie wyższe — od 1 I 2023 r.,
  • Samorządy terytorialne — od 1 I 2023 r.,
  • sądy, trybunały, organy ścigania — od 1 X 2029 r.

Szacuje się, że e-Doręczenia znacznie przyspieszą różne sprawy sądowe. Ponieważ od skutecznego doręczenia pism i dokumentów zależą terminy niektórych rozpraw. Od roku 2020, dzięki nowelizacji Kodeksu postępowania administracyjnego, elektroniczne doręczenia funkcjonują na takiej samej zasadzie jak listy polecone. Obecnie jest to duże ułatwienie, z którego mogą skorzystać chętni. Przepływ e-Doręczeń nadzoruje Poczta Polska.

Tekst zewnętrzny, artykuł sponsorowany

5 1 vote
Ocena artykułu:

Czytelniku pamiętaj:
Niniejszy artykuł ma wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowi poradnika w rozumieniu prawa. Zawarte w nim treści mają na celu dostarczenie ogólnych informacji i nie mogą być traktowane jako fachowe porady lub opinie. Każdorazowo przed podejmowaniem jakichkolwiek działań na podstawie informacji zawartych w artykule, skonsultuj się ze specjalistami lub osobami posiadającymi odpowiednie uprawnienia. Autor artykułu oraz wydawca strony nie ponosi żadnej odpowiedzialności za ewentualne działania podejmowane na podstawie informacji zawartych w artykule.

Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
Starsze
Nowsze Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Kamil

Nareszcie rozwiązanie, które usprawni tę tragiczną obecnie drogę powiadomień listownych… Czasami aż strach się bać, jak wiele dni w ten tradycyjny sposób będzie szedł list!

Alicja

To jedna z tych zmian, z których autentycznie się cieszę – wypełnianie tej całej papierologii i chodzenie na pocztę w czasach, gdy większość spraw załatwiamy już online, było bardzo frustrujące. No i przynajmniej czas oczekiwania na załatwienie spraw się wreszcie skróci!

Informacja o ciasteczkach

Zgodnie z Art. 173, pkt. 1 Ustawy z dn. 16.11.2012 r. (Dz.U. poz. nr 1445) Informujemy, że ta strona korzysta z plików cookies.

Odwiedzając naszą stronę bez dokonania zmian ustawień swojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na wykorzystanie przez nas plików cookies w celu ułatwienia korzystania z serwisu.