BDO w gastronomii – wszystko, co powinieneś wiedzieć

Wszystko co powinienieś wiedzieć o BDO w gastronomii

BDO jest to rejestr prowadzony przez Ministra Klimatu i Środowiska, do której muszą się wpisać wszyscy właściciele lokali gastronomicznych nie zależnie czy prowadzą mała kawiarnię czy duża restaurację. Każda taka działalność generuje bowiem różnego rodzaju odpady. Od 2019 roku jest zatem wymagane wpisanie do bay danych o produktach i opakowaniach oraz gospodarce odpadami. Dla przedsiębiorców są to dodatkowe obowiązki z tego powodu warto zapoznać się bliżej z tematem.

Czym jest baza danych odpadowych czyli w skrócie BDO?

Baza danych o produktach i opakowaniach oraz gospodarce odpadami (BDO) jest  to system teleinformatyczny. W jego skład wchodzi rejestr BDO, który funkcjonuje od dnia 24.01.2018 oraz moduły ewidencji i sprawczości.

Zadaniem tej bazy jest uszczelnienie systemu gospodarowania odpadami, zwiększenie walki z szarą strefa i dzikimi wysypiskami śmieci oraz zwiększenie ilości materiałów oddawanych do recyklingu. System pozwala użytkownikom na elektroniczne realizowanie obowiązków ewidencyjnych co pozwala na gromadzenie i zarządzanie danymi o odpadach.

Korzyściami płynącymi z wprowadzenia takiej bazy danych są:

  • kontrola nad krajową gospodarką odpadami oraz prowadzenie ewidencji tych odpadów;
  • udoskonalenie sprawozdawczości związanej z gospodarką odpadami;
  • ułatwienie procesów wpisu do BDO;
  • wyeliminowanie nieprawidłowości w gospodarce odpadami.

Dla kogo wpis do BDO jest obowiązkowy?

Obowiązek wpisu do rejestru dotyczy większości właścicieli lokali gastronomicznych, choć sąd tego wyjątki. Obowiązek wpisu do rejestru mają zatem osoby, które spełniają jeden z warunków:

  • są wytwórcami odpadów, tutaj jednak są pewne wyjątki. Aby upewnić się czy dany lokal musi znaleźć się w ewidencji należy sprawdzić w Rozporządzeniu Ministra Klimatu z dnia 32.12.2019r. w sprawie rodzaju i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów w bazie BDO. W tym miejscu istotne jest, że olej posmażelniczy jest odpadem, który zawsze podlega obowiązkowej ewidencji. Każdy lokal serwujący dania smażone musi podlegać ewidencji;
  • wprowadzają na polski rynek produkty w opakowaniach. Restauracje serwujące dania na wynos w jednorazowych opakowaniach muszą być wpisane do BDO. Nie jest tu istotny materiał z jakiego wykonane jest opakowanie- plastik, papier, szkło- lokal, który wprowadza takie opakowania na rynek zmuszony jest to zewidencjonować;
  • oferują klientom opakowania z tworzyw sztucznych, za które płacona jest opłata recyklingowa. Wpis do BDO jest zatem wymagany, jeśli lokal oferuje zakup toreb z tworzywa sztucznego podczas serwowania dań na wynos;
  • wprowadzają opakowania na rynek czyli kupują je od zagranicznych dostawców.

W jaki sposób uzyskać wpis?

Należy pamiętać, że wniosek o wpis do BDO należy złożyć jeszcze przed rozpoczęciem działalności, która wymaga uzyskania takiego wpisu. Brak posiadania takiego wpisu w odpowiednim terminie może skutkować karami finansowymi. Dodatkowo bez wpisu nie ma możliwości oddania odpadów do utylizacji. Bardzo istotne jest, że numer rejestrowy BDO musi się znaleźć na wszystkich dokumentach firmowych obok numeru NIP i REGON.

Wpisu można dokonać internetowo na stronie bdo.mos.gov.pl. Wpisu można dokonać samodzielnie lub za pomocą pośrednika np. prawnika.

Opłata za wpis do BDO wynosi 100zł dla firm z sektora MŚP. Dla pozostałych firm wynosi 300zł.  Należy także pamiętać o dokonywaniu opłat rocznych, które wynoszą tyle samo, za pierwszy rok działalności nie płaci się opłaty rocznej.

5 1 vote
Ocena artykułu:
Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
Starsze
Nowsze Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Kamil K.

W końcu trafiłem na opis, w którym ktoś to wszystko sensownie i krótko wyjaśnił! Planuję właśnie otwarcie kawiarni i zbieram wszystkie istotne informacje. Wielkie dzięki!  

Kinga

Potwierdzam! Ostatnio dokonywałam w opisany sposób wpisu do BDO i wszystko poszło bardzo sprawnie.

Informacja o ciasteczkach

Zgodnie z Art. 173, pkt. 1 Ustawy z dn. 16.11.2012 r. (Dz.U. poz. nr 1445) Informujemy, że ta strona korzysta z plików cookies.

Odwiedzając naszą stronę bez dokonania zmian ustawień swojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na wykorzystanie przez nas plików cookies w celu ułatwienia korzystania z serwisu.