Check engine – najczęstsze przyczyny

żółta kontrolka check engine

Święcąca się kontrolka silnika, znana jako check engine, nie zawsze musi być powodem do paniki i natychmiastowego przerwania jazdy samochodem. Czasami sygnalizuje niewielkie odchylenie od normy, które zostało wykryte w pracującym silniku, ale czasami problem może być poważniejszy i wymaga niezwłocznej wizyty w warsztacie diagnosty. Czym jest kontrolka silnika i o jakich problemach może świadczyć?

Migająca i znikająca kontrolka silnika

Na początku warto zaznaczyć, że kontrolka silnika obecna jest we wszystkich samochodach, które zostały wyprodukowane po 2000 roku i posiadają system diagnostyki OBDII. Kontrolka check engine może świecić się w dwóch kolorach. O poważnych awariach informuje kolor czerwony, a o mniejszych kłopotach — kontrolka zapalona w kolorze pomarańczowym. Podczas jazdy samochodem może zdarzyć się, że znaczek kontrolki zaświeci się na pomarańczowo i zgaśnie. Prawdopodobnie system samodiagnostyczny zanotował odchylenie pracy silnika od normy, wielokrotne powtórzenie problemu sprawi, że lampka zapali się na czerwono i już nie zgaśnie, dopóki problem nie zostanie rozwiązany. Pomarańczowa lampka zazwyczaj nie wymaga natychmiastowej wizyty w warsztacie samochodowym, ale warto nie odkładać jej i jak najszybciej poznać przyczynę awarii. Czerwona lampka może oznaczać poważny problem z pojazdem i wymaga szybkiej interwencji, jazdę należy przerwać.

O jakich problemach informuje świecąca się kontrolka check engine?

Możliwych awarii jest wiele, samodzielnie nie jest się w stanie dokładnie wskazać, co może być przyczyną problemów z samochodem. Zapalona lampka w kolorze pomarańczowym lub czerwonym to może być:

  • błąd sondy lambdy,
  • niesprawny katalizator,
  • przepalona cewka zapłonowa,
  • awaria świec zapłonowych,
  • problem z turbosprężarką,
  • problemy z instalacją LPG,
  • usterka filtra DPF,
  • problemy z układem wtryskowym,
  • źle dokręcony korek wlewu paliwa,
  • zatkanie zaworu EGR,
  • niesprawny akumulator,
  • niesprawna recyrkulacja spalin,
  • zalanie czujników po wizycie na myjni,
  • złej jakości paliwo.

Komunikat u samochodów z instalacją LPG — co może oznaczać?

U samochodów posiadających instalację gazową może dochodzić do zapalania się pomarańczowej kontroli informującej o możliwej awarii. Kontrolka check engine może zapalać się przed ruszeniem lub w trakcie jazdy, zaraz potem gaśnie. Przyczyną może być niewłaściwy skład mieszanki paliwowej, wtedy sterownik wykrywa parametry spoza normy. Powtarzający się problem powinien skłonić właściciela samochodu do odwiedzenia warsztatu, ponieważ może istnieć potrzeba wymiany elementów instalacji lub ponownego wyregulowania jej.

Co zrobić po zapaleniu się kontrolki?

Po uruchomieniu silnika może na moment zapalić się kontrolka w kolorze pomarańczowym. Przyczyną sygnału może być na przykład zbyt niskie napięcie instalacji elektrycznej. Czasem wystarczy przetrzeć wtyczki czujników z nadmiernej ilości śniedzi i rozwiązuje się problem bez wizyty w warsztacie. Lampka ponownie się nie zapali, podobnie zdarza się po wizycie na myjni, gdzie przyczyną może być zalanie samochodu. Po przesuszeniu auta wszystko powinno wrócić do normy. Czerwona kontrolka silnika to sygnał ostrzegawczy przed poważnym problemem, którego nie wolno lekceważyć. Należy przerwać jazdę samochodem i zgłosić się do warsztatu diagnostycznego. Samochód podłącza się do systemu, który dokładanie diagnozuje problem. Następnie należy wyeliminować usterkę i wyzerować błąd. Kasowanie kontrolki można zrobić samodzielnie przy użyciu aplikacji na telefon, ale należy pamiętać, że to nie naprawi błędu.

5 1 vote
Ocena artykułu:

Czytelniku pamiętaj:
Niniejszy artykuł ma wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowi poradnika w rozumieniu prawa. Zawarte w nim treści mają na celu dostarczenie ogólnych informacji i nie mogą być traktowane jako fachowe porady lub opinie. Każdorazowo przed podejmowaniem jakichkolwiek działań na podstawie informacji zawartych w artykule, skonsultuj się ze specjalistami lub osobami posiadającymi odpowiednie uprawnienia. Autor artykułu oraz wydawca strony nie ponosi żadnej odpowiedzialności za ewentualne działania podejmowane na podstawie informacji zawartych w artykule.

Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
Starsze
Nowsze Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Krzysiek

W obecnych czasach nie warto bagatelizować żadnego komunikatu, który daje nam samochód. Nawet głupie ciśnienie opon warto sprawdzać, żeby potem nie pluć sobie w brodę…

Asia

Jak zobaczyłam u siebie taką lampkę, to nawet nie zastanawiałam się, co to może być – od razu zgłosiłam się do mechanika. Nie ma co oszczędzać na własnym bezpieczeństwie!

Informacja o ciasteczkach

Zgodnie z Art. 173, pkt. 1 Ustawy z dn. 16.11.2012 r. (Dz.U. poz. nr 1445) Informujemy, że ta strona korzysta z plików cookies.

Odwiedzając naszą stronę bez dokonania zmian ustawień swojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na wykorzystanie przez nas plików cookies w celu ułatwienia korzystania z serwisu.