Jak otworzyć własny biznes gastronomiczny? Zobacz nasze wskazówki

Jak otworzyć własny lokal gastronomiczny?

Otwarcie własnego lokalu gastronomicznego nie jest procesem łatwym, wiąże się z wieloma elementami o których powinniśmy pamiętać. Jakie wskazówki  mogą okazać się przydatne w tym procesie, co warto zrobić zanim w naszym lokalu pojawią się pierwsi goście? Jak nie popełnić niepotrzebnych błędów?

Definicja koncepcji naszego lokalu oraz badanie rynku

Zanim podejmiemy bardziej konkretne kroki prowadzące do otwarcia lokalu, powinniśmy szczegółowo zastanowić się nad jego koncepcją. Trzeba pamiętać, że ostatnimi laty podział gastronomii coraz bardziej oddala się  od dawnego, sztywno ustalonego podziału na restauracje, kawiarnie i bary. Możemy więc zdecydować się na coś całkowicie tradycyjnego, ale nie ma też powodu, by nie zadziałać odrobinę bardziej odważnie, otwierając na przykład lokal na podstawie innowacyjnego pomysłu, który wyróżni się na tle okolicznej konkurencji i zapewni tym samym przewagę rynkową Pewnym jest, że na etapie planowania trzeba już podjąć dokładną decyzję o charakterze własnej restauracji czy punktu gastronomicznego.Będzie to miało wpływ na późniejsze decyzje odnośnie wyboru nieruchomości, jej lokalizacji, a także wyposażenia wnętrza. W trakcie wyboru koncepcji nie należy kierować się jedynie własnymi preferencjami czy przypuszczeniami. Warto wykonać gruntowną analizę rynku, by wiedzieć czy nasz pomysł ma szansę odnieść sukces. Mamy tu do wyboru kilka metod:

  • Ankiety. Jest to najprostsza metoda zaliczająca się do badań ilościowych. Można w ten sposób określić wielkość potencjalnej grupy docelowej. Opinie można zbierać wśród przechodniów w pobliżu lokalizacji, w której zamierzałbyś otworzyć lokal, okolicznych mieszkańców, członków grupy docelowej w internecie itp.
  • Liczenie potencjalnych klientów. Chodzi tu o zmierzenie, jakie jest natężenie ruchu w planowanej lokalizacji. Można również próbować policzyć, ile przechodzących osób procentowo korzysta z usług konkurencyjnego miejsca, i na tej podstawie wyciągnąć wnioski ilu klientów możemy się spodziewać w swoim lokalu.
  • Grupa focusowa. Jest to inaczej zogniskowany wywiad grupowy. Najczęściej uczestniczy w nim maksymalnie 10 osób. Najczęściej są to: właściciel, szef kuchni, menedżer restauracji, specjaliści branżowi. Spotkanie przebiega najczęściej według określonego planu i ma na celu ustalenie przyszłej koncepcji lokalu.

Wybór doskonałej lokalizacji

Jednym z bardzo ważnych czynników, jakim powinniśmy się zająć na początku, jest wybór dobrej lokalizacji dla naszego lokalu. Na co warto zwrócić uwagę?

  • Czy w danej lokalizacji jest możliwość umieszczenia zewnętrznej reklamy?
  • Czy miejsce jest dobrze widoczne od strony, z której jest największy przepływ potencjalnych klientów?  Czy widoku nie zasłaniają na przykład drzewa?
  • Czy w danej lokalizacji jest możliwe ustawienie letniego ogródka zewnętrznego? Jest to świetny sposób na przyciągnięcie klientów.
  • Czy będzie można ustalić dogodne godziny otwarcia? Należy tu pamiętać, że na przykład centra handlowe nakładają na wynajmujących sztywne ograniczenia odnośnie godzin funkcjonowania, a niektóre wspólnoty mieszkaniowe mogą zabraniać otwarcia lokalu w godzinach nocnych.
  • Czy miejsce jest łatwo dostępne, również dla niepełnosprawnych klientów, oraz czy posiada w pobliżu dogodny parking z wystarczającą ilością miejsc parkingowych? Czy nie znajduje się w strefie zamkniętej dla ruchu samochodowego? W obecnych czasach, kiedy prawie każdy porusza się samochodem, konieczność przejścia dłuższego odcinka od samochodu może już zniechęcić wielu potencjalnych klientów. Warto o tym pamiętać.
  • Czy w tej lokalizacji występuje duże natężenie ruchu? Idealną sytuacją będzie, jeśli nasz lokal znajdzie się na przykład w bezpośrednim sąsiedztwie uczęszczanego deptaku.
5 1 vote
Ocena artykułu:
Subscribe
Powiadom o
guest
3 komentarzy
Starsze
Nowsze Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Kamil K.

Zapisuję sobie ten artykuł! Tak jak pisałem pod innym, przygotowuję się do otwarcia kawiarni i ogromnie sobie cenię takie praktyczne wskazówki. Tej jakości nie znalazłem nigdzie indziej, a trochę już robię research.

Paweł

Dodałbym jeszcze, że warto sprawdzić, czy w pobliżu nie ma już nasycenia podobnymi lokalami – szkoda byłoby tracić potencjalnych klientów na rzecz innego biznesu!

Milena

Kiedyś zaryzykowałam, właśnie poprzez takie badanie okolicznego rynku i nie żałuję! To była najlepsza decyzja, jaką mogłam podjąć. Teraz moja restauracja przynosi fantastyczne zyski i dużo satysfakcji!

Informacja o ciasteczkach

Zgodnie z Art. 173, pkt. 1 Ustawy z dn. 16.11.2012 r. (Dz.U. poz. nr 1445) Informujemy, że ta strona korzysta z plików cookies.

Odwiedzając naszą stronę bez dokonania zmian ustawień swojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na wykorzystanie przez nas plików cookies w celu ułatwienia korzystania z serwisu.