System POS – co to jest?

System POS w branży gastronomicznej

POS to jeden z systemów wspierających działanie firmy, który nieustannie zmienia się, by dać nam jeszcze większe możliwości i poszerzać obszar swojej działalności. Jeśli interesuje Cię, czym jest POS oraz jakie są wady i zalety tego systemu koniecznie przeczytaj dalsza część tego krótkiego tekstu.

Czym jest system POS?

Nazwa POS to skrót od angielskiego zwrotu „Point-of-Sale” lub „Point-of-Service”. Początkowo było to jednak jedynie miejsce wewnątrz sklepu, w którym umieszczona była fizyczna kasa fiskalna. Współcześnie systemy POS, czyli nowoczesne, cyfrowe kasy fiskalne to narzędzia umożliwiające obsługę nie tylko procesów płatności, ale i wiele innych działań. Oczywiście płatności stanowią rdzeń systemu, jednak POS to również wszystko to, co pozwala spełniać coraz wyższe oczekiwania klientów funkcjonujących w naszej epoce cyfrowej.

Point-of-Service czy Point-of-Sale?

Ogólne użycie językowe uniemożliwia dokonania ostrego rozróżnienia znaczenia obu terminów. Można jednak przyjąć, że system point-of-sale obsługuje jedynie proces sprzedaży, z kolei point-of-service obejmuje swoim zasięgiem zarówno zamówienie produktu, jak i przetwarzanie tego procesu, aż po rozliczenie bądź paragon. Warto również dodać, że termin „point-of-service” używany jest także w przypadku firm gastronomicznych oraz usługowych.

Zastosowanie obu tych systemów to ogromne korzyści dla przedsiębiorstw działających w branży handlowej oraz gastronomicznej. Dzieje się tak, ponieważ POS umożliwia kompleksową obsługę nawet dużej liczby gości i klientów w tym samym czasie.

Wśród głównych zalet, jakie niesie ze sobą korzystanie z systemu POS, można wymienić:

  • dostęp do spersonalizowanych doświadczeń gości;
  • widok 360° na klientów;
  • możliwość tworzenia oraz prowadzenia analiz dla ofert dochodowych;
  • szansę na zwiększenie marży;
  • ograniczenie strat dzięki sprawnie działającym ostrzeżeniom o anomaliach oraz zabezpieczeniu danych;
  • możliwość zaoferowania klientom i gościom dokonywania płatności mobilnych za pomocą smartfonów lub tabletów.

Należy przy tym pamiętać, że system POS znacząco różni się od najpopularniejszego rozwiązania, jakim jest rozbudowany i wszechstronny system ERP. Więcej na temat obu narzędzi najdziesz na stronie System POS – wybór najlepszego rozwiązania. Systemy POS a ERP, gdzie opisano dokładnie specyfikę POS i skonfrontowano go z systemem ERP.

System POS - cyfrowa kasa fiskalna

Jakie są wady systemów POS?

Wiemy już, że system POS posiada szereg niezaprzeczalnych zalet, które pozwalają na znaczące usprawnienie działania firmy. Nie oznacza to, jednak, że nie posiada on swojej słabej strony. Jest nią, bez wątpienia pewien wysiłek, który należy włożyć we wprowadzenie tego oprogramowania w działalność firmy. Jest to szczególnie widoczne, gdy towarzyszy temu konieczność zakupu i konfiguracji sprzętów komputerowych oraz przeszkolenia pracowników z obsługi nowego interfejsu. Znaczący może również okazać się koszt zakupu systemu POS.

Jakie są funkcje systemu POS?

Na rynku znajdziemy sporo różniących się między sobą systemów POS, które można rozbudowywać poprzez dodawanie do nich kolejnych komponentów. Jednym z miejsc, gdzie znajdziemy najszerszą ofertę tego typu systemów będzie strona odl.com.pl, czyli prawdziwy bank narzędzi usprawniających działanie każdej firmy.

Stojąc przed decyzją o wprowadzeniu do swojej firmy POS należy zdawać sobie sprawę, jaki jest zakres funkcjonalności tego narzędzia. Okazuje się, bowiem, że system ten obejmuje głównie funkcję z obszarów takich jak:

  • procesy zamawiania;
  • działania dotyczące pracy specyficznej niemieszczącej się w procesie zamawiania (może to być rezerwacja stolika w lokalu);
  • realizację danego zamówienia,
  • wdrażanie zasad dostępu do konkretnych danych oraz weryfikowalności cyfrowych dokumentów.

Czy POS warto integrować z innymi systemami?

Efektywne działanie POS zależy w ogromnej mierze od tego, czy jesteśmy w stanie zintegrować system z istniejącą już infrastruktura IT firmy. Niezwykle istotna będzie tu, więc praca z rdzeniem, czyli systemem ERP. Niezwykle korzystne może okazać się również połączenie POS z CRM, który ma możliwość przechowywania wszelkich istotnych danych o klientach i ich wymaganiach.

0 0 votes
Ocena artykułu:

Czytelniku pamiętaj:
Niniejszy artykuł ma wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowi poradnika w rozumieniu prawa. Zawarte w nim treści mają na celu dostarczenie ogólnych informacji i nie mogą być traktowane jako fachowe porady lub opinie. Każdorazowo przed podejmowaniem jakichkolwiek działań na podstawie informacji zawartych w artykule, skonsultuj się ze specjalistami lub osobami posiadającymi odpowiednie uprawnienia. Autor artykułu oraz wydawca strony nie ponosi żadnej odpowiedzialności za ewentualne działania podejmowane na podstawie informacji zawartych w artykule.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Informacja o ciasteczkach

Zgodnie z Art. 173, pkt. 1 Ustawy z dn. 16.11.2012 r. (Dz.U. poz. nr 1445) Informujemy, że ta strona korzysta z plików cookies.

Odwiedzając naszą stronę bez dokonania zmian ustawień swojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na wykorzystanie przez nas plików cookies w celu ułatwienia korzystania z serwisu.