Zasady sprzedaży znaku towarowego: kluczowe aspekty i praktyczne wskazówki

Zasady sprzedaży znaku towarowego: kluczowe aspekty i praktyczne wskazówki

Kluczową rolą każdego znaku towarowego jest identyfikacja towarów i usług należących do jednego przedsiębiorstwa celem odróżnienia ich od własności innych firm. Dzisiejszy rynek nadaje mu jednak jeszcze jedno dodatkowe znaczenie. Znak towarowy stanowi bowiem o marce i wartości danego przedsiębiorstwa zarówno w oczach klientów, jak i potencjalnych partnerów biznesowych, łącząc się z pewnym prestiżem i renomą. W Chinach nadal sporym zainteresowaniem cieszy się procedura sprzedaży znaku towarowego, co znajduje potwierdzenie w liczbie aktywnych giełd znaków. Jak wygląda jednak taka transakcja od strony formalnej? Sprawdź, jakie kroki prawne będą niezbędne, aby dokonać skutecznej sprzedaży znaku towarowego w Chinach!

Sprzedaż znaku towarowego w Chinach

W Chinach, podobnie jak i w innych państwach, możliwa jest sprzedaż znaków towarowych – dotyczy to zarówno nowych i nieznanych dotychczas marek, które niejednokrotnie zostały zarejestrowane w bezpośrednim celu szybkiej sprzedaży, jak i znaków już wcześniej używanych. W obu przypadkach zastosowanie znajdują nieco inne zasady, wymagające podjęcia odpowiednich kroków prawnych.

Przebieg procedury sprzedaży znaku towarowego

Mówiąc o sprzedaży znaku towarowego w Chinach, należy rozważyć dwa najczęściej występujące scenariusze postępowania. Najprostszy z nich zakłada sytuację, w której zakup dotyczy znaku towarowego stworzonego z zamiarem jego szybkiej sprzedaży. W takim przypadku transfer praw ochronnych do znaku odbywa się zwykle w stosunkowo krótkim czasie, bezpośrednio po pojawieniu się odpowiedniego nabywcy i ustaleniu przez strony adekwatnej ceny przeniesienia praw do marki.

Druga, zdecydowanie bardziej skomplikowana sytuacja dotyczy sprzedaży znaku, który został zarejestrowany w chińskim urzędzie patentowym w tzw. złej wierze. Oznacza to, że rejestracja nastąpiła na wniosek nieuprawnionej osoby trzeciej, co jest możliwe dzięki obowiązującej w Państwie Środka zasadzie pierwszeństwa – zgodnie z nią każdy ma prawo zgłosić dowolny znak, a w pierwszej kolejności urząd rozpatruje wniosek, który wpłynął jako pierwszy. Takie naruszenia w Chinach nadal się zdarzają i pociągają za sobą szereg konsekwencji dla prawowitych właścicieli znaków. Jeśli jednak strona kupująca zgodzi się na odkupienie praw do własnego znaku towarowego, wówczas sytuacja wygląda analogicznie jak w pierwszym przypadku. Strony transakcji muszą jedynie uzgodnić między sobą warunki sprzedaży znaku na zasadach zgodnych z obowiązującymi w Chinach przepisami.

Nieco innym przypadkiem jest sprzedaż już funkcjonującej znaku towarowego, który jest już w pewien sposób znany i zdobył udziały rynkowe. Zakup takiej marki pociąga konieczność uruchomienia znacznie bardziej złożonej procedury, która każdorazowo powinna zostać poprzedzona kompleksowym audytem firmy reprezentowanej przez właściciela znaku.

Jak długo trwa sprzedaż znaku towarowego w Chinach?

Na czas trwania procedury sprzedaży znaku wpływ ma przede wszystkim poprawność i kompletność dokumentacji przedłożonej w chińskim urzędzie. Jeśli dokumenty są wypełnione prawidłowo, sprzedaż znaku towarowego może zamknąć się w okresie ok. sześciu miesięcy od daty złożenia wniosku (już z uwzględnieniem trzymiesięcznego okresu publikacji znaku). Zmiana w rejestrze praw ochronnych zostanie potwierdzona specjalnym dokumentem, który wydaje chiński urząd patentowy.

0 0 votes
Ocena artykułu:

Czytelniku pamiętaj:
Niniejszy artykuł ma wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowi poradnika w rozumieniu prawa. Zawarte w nim treści mają na celu dostarczenie ogólnych informacji i nie mogą być traktowane jako fachowe porady lub opinie. Każdorazowo przed podejmowaniem jakichkolwiek działań na podstawie informacji zawartych w artykule, skonsultuj się ze specjalistami lub osobami posiadającymi odpowiednie uprawnienia. Autor artykułu oraz wydawca strony nie ponosi żadnej odpowiedzialności za ewentualne działania podejmowane na podstawie informacji zawartych w artykule.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Informacja o ciasteczkach

Zgodnie z Art. 173, pkt. 1 Ustawy z dn. 16.11.2012 r. (Dz.U. poz. nr 1445) Informujemy, że ta strona korzysta z plików cookies.

Odwiedzając naszą stronę bez dokonania zmian ustawień swojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na wykorzystanie przez nas plików cookies w celu ułatwienia korzystania z serwisu.