Jak powstrzymać starzenie mózgu?

Jak powstrzymać starzenie mózgu?

Po upływie 60 roku życia, neurony w mózgu człowieka powoli zanikają, efektem czego jest starzenie się mózgu. Zjawisko to spowodowane jest najczęściej chorobami i przewlekłym stresem. Mózg osób starszych jest bardziej wrażliwy na działanie leków i toksyn, które także przyspieszają starzenie ośrodkowego układu nerwowego. Istnieje jednak kilka sprawdzonych sposobów, by mózg utrzymać latami w dobrej kondycji. Stosowanie się do tych zaleceń i zdrowy styl życia pozwoli latami cieszyć się nienagannym stanem mózgu. 

Regularne ćwiczenia mózgu

Najważniejszą rzeczą, jaką można zrobić dla swojego mózgu, jest regularne i systematyczne trenowanie pamięci i wydolności intelektualnej. Spowolni to negatywne zmiany zachodzące w układzie nerwowym, które mogą spowodować liczne, nieodwracalne choroby, np. Alzheimer. Jakie czynności poprawiają wydolność mózgu i zapobiegają utracie pamięci?

  • Czytanie książek oraz gazet i powtarzanie z pamięci na głos ich fragmentów w ciągu dnia.
  • Granie w gry logiczne, takie jak szachy czy warcaby, które wymagają sporej koncentracji i skupienia.
  • Rozwiązywanie sudoku lub krzyżówek.

Bardzo ważna jest także rozmowa z seniorem i dotrzymywanie mu towarzystwa. Codzienną rozmową i poświęconą mu uwagą można przyczynić się do poprawy stanu mózgu osoby starszej. Dobrym sposobem jest pytanie się seniora, co usłyszał w radio bądź telewizji, co zmusi go do wytężenia mózgu i zebrania swoich myśli. Nieustanne ćwiczenia mózgu zwiększają przepływ krwi i zmniejszają ryzyko pojawienia się zaburzeń ośrodkowego układu nerwowego. Trening mózgu jest także zalecany dla osób po przebyciu udaru bądź tych, u których zaczyna się demencja.

Zdrowa i zbilansowana dieta

Odżywcza i różnorodna dieta jest absolutną podstawą, by organizm utrzymać latami w jak najlepszej formie. Pożywienie dostarczające niezbędnych witamin i minerałów w znacznym stopniu opóźnia negatywne procesy zachodzące w organizmie oraz wspiera prawidłową pracę mózgu. Seniorzy przede wszystkim muszą zadbać o posiłki bogate w witaminy z grupy B, które odpowiedzialne są za wspieranie pracy mózgu. Jadłospis powinien także obfitować w lecytynę, miedź, cynk, magnez, niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe i taurynę. Znajdują się one przede wszystkim w rybach, warzywach strączkowych, jajkach, gorzkiej czekoladzie, wołowinie, orzechach i świeżych warzywach. Istotna jest także ilość dostarczanych wraz z pożywieniem kalorii. Senior nie powinien się przejadać i jeść ponad swoje dzienne zapotrzebowanie, gdyż może prowadzić to do wystąpienia otyłości, która jest przyczyną wielu nieprawidłowości w organizmie. Dieta nie powinna obfitować w nasycone tłuszcze, bo zmniejszają one drożność żył przez tworzenie złogów „złego cholesterolu”.

Aktywność fizyczna

Codzienne dotlenianie mózgu jest bardzo ważne, gdyż zmniejsza ryzyko otyłości, cukrzycy, ale także chorób na tle psychicznym. Wysiłek seniora powinien być dostosowany do jego możliwości oraz stanu zdrowia. Osoby dopiero zaczynające ćwiczenia fizyczne powinny zaczynać od małych dawek ruchu i systematycznie je zwiększać, by nie spowodować kontuzji, bądź co gorsza, nie doprowadzić do złamań kości. Jakie bezpieczne ćwiczenia są rekomendowane dla osób starszych?

  • Długie spacery o średniej intensywności,
  • tenis,
  • pływanie,
  • jazda na rowerze,
  • aerobic wodny,
  • taniec, w tym zumba,
  • ćwiczenia wykonywane w domu na sprzętach, na przykład na rowerku stacjonarnym.

Senior powinien wykonywać codziennie ćwiczenia rozciągające, które zapobiegają złamaniom kości, na które z biegiem lat jest się bardziej narażonym. Jeżeli osoba starsza nie posiada odpowiedniej motywacji do samodzielnego wykonywania ćwiczeń, doskonałą opcją jest zapisanie jej na zajęcia grupowe dedykowane seniorom, prowadzone w klubach fitness. Trening jest wykonywany pod bacznym okiem profesjonalnego trenera, który koryguje ewentualne błędy podczas ćwiczeń, co w znaczny sposób niweluje ryzyko kontuzji.

5 1 vote
Ocena artykułu:
Subscribe
Powiadom o
guest
1 Komentarz
Starsze
Nowsze Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Milena

Ważne jest też, aby w miarę możliwości nie podążać utartymi ścieżkami! Zmieniajmy swoją drogę dojazdową do pracy, swoją trasę spacerową. Nawet odrobinę! To bardzo pomoże nam zaktywizować mózg.

Informacja o ciasteczkach

Zgodnie z Art. 173, pkt. 1 Ustawy z dn. 16.11.2012 r. (Dz.U. poz. nr 1445) Informujemy, że ta strona korzysta z plików cookies.

Odwiedzając naszą stronę bez dokonania zmian ustawień swojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na wykorzystanie przez nas plików cookies w celu ułatwienia korzystania z serwisu.