Nordic walking – dyscyplina sportowa przynosząca wyłącznie korzyści?

Nordic walking to idealna forma rekreacji dla każdego, niezależnie od formy czy wieku. Warto wiedzieć, czym jest i jak należy go uprawiać.

Aktywność fizyczna stanowi obecnie nieodłączny element codzienności każdego z nas. Wiemy, że uprawianie sportu jest kluczowe dla utrzymania dobrego zdrowia oraz kondycji, ale także do zregenerowania organizmu po chorobie czy po prostu – poprawy nastroju. Dlatego też coraz większym zainteresowaniem cieszy się nordic walking – dyscyplina, która nie tylko zapewnia wszystkie wymienione korzyści, ale i jest odpowiednia dla każdego człowieka, niezależnie od jego formy czy stanu zdrowia. Jest więc właściwie sportem idealnym.

Nordic walking – co to takiego?

Początki tej dyscypliny sięgają lat 20-tych ubiegłego wieku. Nordic walking, rozumiany jako marsz ze specjalnymi kijkami, powstał bowiem w Finlandii, jako sport dedykowany tamtejszym narciarzom biegowym. Szybko stał się jednak popularny jako aktywność fizyczna dla każdego i znalazł swoich zwolenników na całym świecie. Można go bowiem uprawiać w dowolną porę roku i na każdym terenie. Ponadto, nordic walking angażuje do pracy wszystkie mięśnie, nie obciążając ich, w związku z czym jest idealny do wzmacniania całego organizmu. Oprócz kijków, nie wymaga zaś specjalnego sprzętu, przez co jest stosunkowo łatwo dostępny dla każdego.

Jak marsz z kijkami wpływa na zdrowie?

Ze względu na brak ograniczeń wiekowych w uprawianiu tego sportu, nordic walking jest chętnie wybieraną dyscypliną we właściwie każdej grupie wiekowej. W ten sposób ćwiczyć więc mogą zarówno seniorzy, jak i dzieci, przede wszystkim dlatego, że sport ten nie obciąża stawów. Decydują się na niego zatem również te osoby, które z przyczyn zdrowotnych nie mogą biegać w celu poprawienia wydolności organizmu. Nordic walking wpływa także pozytywnie na dotlenienie organizmu, ponieważ uprawia się go na świeżym powietrzu – zarówno w mieście, jak i w górach, nad morzem czy w lesie.

Pośród najważniejszych korzyści dla zdrowia, wynikających z nordic walkingu, należy wymienić:

  • pozytywny wpływ na układ oddechowy i sercowo-naczyniowy – uprawianie tej dyscypliny znacząco zmniejsza ryzyko powstawania zawału, udaru czy miażdżycy;
  • zwiększenie poboru tlenu – zbadano, że dzięki nordic walkingowi wzrasta on od 20 do 60%;
  • dobroczynny wpływ na kręgosłup – dyscyplina ta pomaga zwiększyć mobilność górnego odcinka kręgosłupa, łagodzi również bóle w okolicy barkowej;
  • rozbudowę mięśni – regularny nordic walking rozwija mięśnie nóg oraz tułowia, barków i ramion;
  • wsparcie stawów podczas uprawiania sportu – sport ten ich nie obciąża, jest więc doskonałą formą aktywności dla osób z osłabionymi stawami, szczególnie w stanach nadwagi czy otyłości.

Co ciekawe, podczas uprawiania nordic walkingu zaangażowanych jest więcej mięśni, niż podczas biegania. Ponadto, dzięki możliwości różnicowania tempa marszu, organizm wytrzymuje w ten sposób znacznie dłuższy wysiłek. W porównaniu zaś ze zwykłym spacerem, sport ten pozwala spalić od 20 do 40% kalorii więcej, także wzmacniając więcej mięśni. Co ważne, nordic walking nie jest dyscypliną zagrażającą zdrowiu bądź życiu uprawiającej go osoby. Tętno podnosi się bowiem wyłącznie do optymalnego poziomu, dzięki czemu stanowi bezpieczny wybór dla osób o słabej kondycji, które pragną ją zwiększyć. Dzięki marszowi na świeżym powietrzu organizm się dotlenia, a jednocześnie rozluźnia – szczególnie w górnym odcinku kręgosłupa. Nordic walking ma także pozytywny wpływ na nasze samopoczucie, jako że działa odprężająco na psychikę.

Podstawą jest prawidłowa technika

Warto wiedzieć, że nordic walking przynosi oczekiwane efekty jedynie wtedy, gdy uprawiany jest w poprawny sposób. Nie wystarczy bowiem wyruszyć na spacer z odpowiednimi kijkami, aby odczuć korzyści zdrowotne. Istotne jest wykonywanie w pełni naturalnych ruchów. W trakcie marszu należy zatem wbić kij w ziemię w połowie długości między naszymi stopami. Staw łokciowy powinien być w tym momencie wyprostowany. Następnie należy odepchnąć się, jednocześnie puszczając kij. Tylko dzięki prawidłowej technice możliwe będzie dostrzeżenie efektów takiego treningu.

0 0 votes
Ocena artykułu:
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Informacja o ciasteczkach

Zgodnie z Art. 173, pkt. 1 Ustawy z dn. 16.11.2012 r. (Dz.U. poz. nr 1445) Informujemy, że ta strona korzysta z plików cookies.

Odwiedzając naszą stronę bez dokonania zmian ustawień swojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na wykorzystanie przez nas plików cookies w celu ułatwienia korzystania z serwisu.